Thursday 26 July 2012

I begynnelsen - vad är tiden?

Förord... Physolofi är en fyndig (tycker jag) synonym för (o)vetenskapliga funderingar typ filosofi blandat med fysik... eller annat för stunden hett ämne.

Tja... jag satt ner och funderade lite på Einstins relativitets teori... Ni vet han som uppfann E = M*C^2 eller i klartext:: Energin är lika med massan gånger ljusets hastighet upphöjt i två. En enkel och fin formel...

Så jag satt och tänkte på rummet (tids/rum grejen då)... Som jag satt där kom jag på att Einstein helt glömde bort att kalkylera med tiden i sin formel...

Tid är en variabel har jag kommit fram till, tiden går olika fort beroende på hur fort ett objekt kan färdas... Likaså går tiden olika fort beroende på hur mycket massa den utsätts för i dess närhet, egentligen är det samma sak, eftersom när ett föremål går fortare (om jag nu har fattat allt rätt) så ökar också föremålets massa... och om massan ökar saktar därmed tiden ner...

Ja i alla fall om jag har pusselbitarna rätt sedan tidigare så utvecklade jag alltså idén om att tid är en variabel, därför att om ett objekt kan färdas tillräckligt fort, låt oss säga något snabbare än ljusets hastighet, upphör därför tiden för detta objekt att existera (tiden blir 0).. Vad innebär då detta? tja att röra sig från A till B kräver tid... Ingenting kan röra sig från A till B utan att ha tid... alltså kan ett föremål utan tid inte röra sig.

Vad är då motsatsen? att tiden går oändligt snabbt? det borde teoretiskt innebära att massan likaså rörelser upphör att existera likaså... eftersom snabb tid innebär mindre massa och mindre hastighet... alltså kan man ju då dra slutsatsen att tid... är en viktig del i vår tredimensionella värld... likaså skulle man då kunna dra slutsatsen är en del i våra tre(fyra) dimensioner, tiden är därmed grunden för allt tiden är endimensionell, och färdas bara i en riktning (ett streck)... har inget djup eller bredd... vad skulle då hända i detta endimensionella "universum" om tiden fluktuerade under en viss "hastighet"? Av "tvång" skulle tiden omvandlas till rum, och ju mer tiden saktade ner... desto mer massa och rum och rörelse skulle vårt universum därmed innehålla, skapat från tiden... Så man skulle möjligen kunna utveckla Einseins relativitets teori och få fram energin för tiden....

//Dags att vila hjärnan...

No comments:

Post a Comment